خب من تا الان سه بار آزمون آیلتس دادم. بار اول سه سال پیش آیلتس جنرال دادم برای اکسپرس اینتری که نمره بالایی لازم داشتم که نیاوردم. یکسال بعدش ایلتس اکادمیک دادم که نمره خوبی گرفتم و بار سوم هم جنرال دادم برای بحث مهاجرتی. چیزایی که دستگیرم شده تجربیات منه که از زبان در حد هلو هاواریو بلد بودم و همیشه کمترین نمره رو ازش گرفتم و حتی کمترین درصد تو کنکورهام.

برای آیلتس دادن باید بدونید هدف چیه. برای بحث مهاجرتی ایلتس جنرال لازمه و برای بحث تحصیلی آیلتس اکادمیک. نمره آیلتس از ۹ هست و خود موسسه آیلتس یه جدولی تو سایتش داره که معیارهای مختلف رو برای نمره ۱ تا ۹ زده برای هر چهار مهارت اسپیک، رایتینگ، ریدینگ و لیسینینگ، سرچ کنید حتما پیدا میکنید. دیدنش واجب نیست ولی بهتون ایده میده در چه حدی باشین نمره ۶ مثلا میگیرین.

 

برای ازمون آیلتس قطعا باید پیش زمینه ای از زبان داشته باشین. نمیتونید یهو ب بسم اله بشینید پای آیلتس. متاسفانه من اینجوری شروع کردم و انتظار داشتم سی ال بی ۹ هم بگیرم. پس توصیه اول سطح پایه زبان رو یاد بگیرین. گرامرهای معمولی و جمله بندی ها. در این حد فقط. یا میتونید سلف استادی انجام بدین یا استاد بگیرین.

 

خود آیلتس فقط تکنیک هست. یعنی یه نیتیو زبان رو هم ازش ازمون ایلتس بگیرن نمیتونه ۹ بیاره. و خبر خوب اینه که تکنیکها یاد گرفتنین. اگه زمان براتون مهمه و سطح متوسط به پایین دارین قید سلف استادی رو بزنید. من چون شهرستان بودم و دسترسی به منبع و کلاس درست و حسابی نداشتم کلی زمان و انرژی و پول حروم کردم! نهایتا مجبور شدم یه دوره زبان انلاین رو بخرم که چون تجربه کلاس ایلتس دیگه ای نداشتم نمیتونم با اونا مقایسه کنم ولی وقتی با سلف استادی و استادهای خصوصی شهرستان که گرفته بودم مقایسه کردم تازه فهمیدم آیلتس یعنی چی! در این حد استاد و کلاس مهمه!

منابع و کلاس ها و موسسات مختلفی هستند که الان واقعا یه سری هاشون شناخته شده ان. زمانی که من بار اول ایلتس میدادم یه گروهی بود که هممون هدفمون اکسپرس اینتری کانادا بود و هممون تو مرحله زبان بودیم. اونجا من اسم موسسات رو میشنیدیم از بچه هایی که تهران بودن. یادمه چندتایی از افرینش نمره های خوبی گرفتن و حتی یکیشون میگفت که قبل شروع کلاسها موسسه ازش خواسته بود برای فلان تاریخ آیلتس رو ثبت نام کنه! اسم موسسه رو مطمین نیستم درست گفتم ولی همچین چیزی بود. چون یه گروه تصحیح رایتینگ و اسپکینگ رایگان هم داشتن که من ازش استفاده میکردم. هر روز موضوع میدادن و بچه ها انجام میدادن میزاشتن گروه و اونا تصحیح میکردن. این کلاسها معمولا سطح اسپیک و رایتینگ رو بالا میبرن. برای لیسینینگ و ریدینگ بعد متوجه شدن نکات فقط باید تمرین کنید و تست بزنید تا حرفه ای بشین. کلاسا کار بیشتری براتون نمیکنن.

 

من فرض رو میزارم رو اینکه الان فهمیدیم آیلتس چیه و یاد گرفتیم نکاتشو و میخواهیم براش تمرین کنیم. 

 

استایل سوالات تستی یعنی ریدینگ و لیسینیگ کاملا ثابته تو همه ازمونها. من خودم اینجوری تمرین کردم و از هر دوشون نمره خوبی گرفتم. یه کتاب بود به اسم فلش این آیلتس یا کرک آیلتس همچین چیزی که چهل تا ازمون آیلتس داشت. هم برای ریدینگ هم برای اسپیک. من این کتابها رو خریدم. بعد تیپ اول سوال لیسینینگ رو تمرین کردم. مثلا از وبلاگ بیان برتر که دوره های رایگان اموزشی برای لیسینگ داشت که خیلی خیلی خوب بودن. من فقط اونا رو تمرین کردم. حالا که نکات تیپ اول سوالا مثلا جا خالی ها رو یاد گرفتم میرفتم تو اون کتابه فقط و فقط همون سوال ها رو تو تستهای ۱ تا ۲۰ میزدم. یعنی ۲۰ بار سوالای جای خالی رو تمرین میکردم.نکتش اینه پشت سر هم تمرین کنید تا همه ریزکاری ها دستتون بیاد. بعد سوالای تیپ دوم و الی اخر

وقتی همه سوالا رو تمرین کردین. حالا ۲۰ تا تست کامل دیگه دارین که میتونید زمان تست زدن رو هم تمرین کنید. یعنی ۲۰ تا تست لیسینینگ کامل بزنید. هر صبح پا میشین یه تست بزنید هر تست یه ربع تا بیست دقیقه وقتتون رو میگیره. 

 

همین روش رو برای ریدینگ هم رفتم جلو. برای ریدینگ من یه وبینار هم خریدم که فک کنم سه ساعته بود و انلاین برگزار شد و ایمان مافی مدرسش بود. اون وبینار برای من به شخصه مفید بود و میتونم بگم بعد اون من همیشه ریدینگ رو ۹ میزدم. بار دوم ایلتسم ریدینگ اکادمیک ۸.۵ شد و این سری ریدینگ جنرال  ۹ شد. چرا؟ چون نکات رو بلد بودم و تمرین کرده بودم! همین! تو یوتیوب هم منابع خوبی هست. وقتی سرچ میکنید حتما تیپ سوال رو بنویسید و ویدیوی اموزشی همون تیپ سوال رو ببینید. مثلا

True False Ielts Reading 

 

برای اسپیک و رایتینگ توصیه میکنم استاد بگیرین حتما. الان انقدر موسسات ایلتس و اساتید حرفه ای هستن که معمولا همشون بر اساس شیوه خودشون بهتون یه تمپلت میدن و یاد میدن چطوری جملات رو با گرامر پیشرفته بسازین و بزارین تو اون تمپلت ها. حتی اگه فک میکنید نیاز به استاد ندارین به جد توصیه میکنم خودتون برای خودتون یه تمپلت و ساختار ثابتی داشته باشین که تو امتحان فقط از اون تبعیت کنید. چون واقعا زمان مهمه و فک کردن به ساختار جدید وقتتون رو تلف میکنه. داشتن ساختار خصوصا تو اسپیک باعث میشه خیلی خیلی فلوینت صحبت کنید.

 

دوتا منبع خیلی خیلی خوب برای اسپیک و رایتینگ هم داریم سایمون و لیز که هر دوشون اگزمینر ایلتس هستند و ویدیوهای اموزشیشون رو میتونید پیدا کنید. هر دوشون سایت هم دارن که پستای اموزشی خوبی دارن. من یادمه دونه دونه سمپل رایتینگهاشون رو از سایتشون پرینت کرده بودم و دایما میخوندم و از روشون مینوشتم که استایل نوشتنم مثل اونا بشه. هر دوشون فایل پی دی اف ایده ها هم داشتن که اونم خوب بود. من فقط ایده های سایمون رو خوندم و لیز اون اواخر فایلشو داد بیرون که من نرسیدم بخونم. هر دوشونم رایگانن

Ielts ideas simon:pdf

اینجوری سرچ کنید 

 

برای لیسینینگ که برای ماها سخته. حتما به انگلیسی گوش بدین. اخبار. پادکست منابع خوبی هستند. کم کم میتونید کلمه ها رو جدا جدا بشنوین. یه روش هم شددو کردنه. یعنی یه متن رو گوش بدین. مثلا در حد یکی دو جمله استاپ کنید و سعی کنید هر چی شنیدین رو بنویسین. انقدر تکرار کنید پلی کردن همون بخش رو تا بتونید کامل بنویسید. 

من سایت listenoneminute یا همچین چیزی بود اسمش رو گوش میدادم و مینوشتم. سایتای مختلفی میتونید پیدا کنید.

 

کتابهای کمبریج آیلتس هم تستای واقعی ازمونهای ایلتس هستند که اخرین جلدش سری ۱۷ بود چک کردم. هر کتاب چهارتا ازمون داره. به نظرم از جلد ۹ به بعدش رو میتونید تمرین کنید. اینا رو نسوزونین. اگه توانایی اینکه روزی دو سری تست بزنید رو دارید یه جوری برنامه ریزی کنید که روزای قبل ازمون فقط تستای این کتابها رو بزنید.

 

دیگه اینکه تجربه من میگه سطح امتحان همیشه پایین تر از سطح تمرینات شماست. فقط استرس و زمان امتحانه که باید مدیریت بشه. اینها هم با تمرین حتما حل میشه. اگه برنامه بزارین و خوب تمرین کنید قطعا با شانس بالایی سر ازمون سوال اسپیک و رایتینگ تکراری در انتظارتون خواهدبود.

 

و نهایتا زبان رو برای خودتون غول نکنید خصوصا اگه نمره متوسطی در حد ۶ میخواهین. گرفتن این نمره کار راحتیه! 

 

اگر زبان میدین که مهاجرت کنید همونجا تمومش نکنید. درگیر زبان شین. چون باید بتونید تو جامعه جدید ارتباط برقرار کنید و لازمه موفقیت و پیشرفتتون همین زبانه

 

این کل اطلاعات من از آیلتسه‌ اگه نکته ای هست که نگفتم یا گنگ بود حتما بپرسین اگه بلد بودم جواب میدم:)